keskiviikko 10. helmikuuta 2016

Nro 2. Avoimuus

Tällä kertaa aiheena on avoimuus organisaation osana. Digiaika on tuonut avoimuuteen uusia tekijöitä. Työelämän verkostot ovat nykyään avoimessa internetissä sosiaalisen median ansiosta. Tämä taas vaatii uusia taitoja työelämän verkostoissa toimiville ihmisille. Avoimuus organisaatiossa on tärkeää sen toimivuuden kannalta. Organisaation toiminta pitäisi olla entistä läpinäkyvämpää.

Avoimuudesta on kuitenkin muistettava, että pitää olla hyvällä tavalla avoin ja positiivinen. Avoimuus ei tarkoita sitä, että saa puhua muista huonoja asioita ja kritisoida jatkuvasti. Avoimuudella halutaan luoda työpaikalla parempi työilmapiiri, kuitenkin rakentava palaute on sallittua.

Avoimuus organisaatioissa


Organisaation avoimuutta edistää avoin kommunikaatio, eli organisaatiossa työskentelevät voivat avoimesti antaa ja vastaanottaa palautetta keskenään niin positiivista kuin negatiivistakin. Tarvitaan myös avoin yhteistyö ja avoin päätöksenteko sekä avoimia keskusteluja ongelmatilanteissa. Avoimuuden eteen on tehtävä työtä.

Esimies voi itse vaikuttaa organisaation avoimuuteen. Esimiehen on osattava kuunnella ja antaa palautetta sekä huomioida kaikki työntekijät tasapuolisina. Esimies voi vaikuttaa suuresti työpaikan ilmapiiriin. Esimies hallitsee tiedonkulkua, ja hänen on osattava luoda organisaatioon avoin tiedonkulku ja saada tieto kaikille nähtäväksi, etenkin ne asiat, mitkä liittyvät työntekoon. Esimiehellä on siis valta tehdä viestinnästä avoin. Organisaation avoimuus parantaa organisaatiokulttuuria ja avoimuudella kannustetaan työntekijöitä parempaan työnlaatuun.

Esimiehen ja johtajan on myös osattava olla avoin, koska avoin johtaja luo mukavamman työilmapiirin. Työyhteisö ei ole avoin jos johdon ja työntekijöiden välillä on kuilu eikä esimiesviestintä kulje. Hyvä organisaatiokulttuuri parantaa työntekijöiden motivaatiota, mikä taas auttaa parantamaan yrityksen tulosta.

Jo pieni muutos johtajan avoimuudessa voi saada suuria vaikutuksia aikaan. Esimerkiksi itse olen huomannut, että jos esimiehen ovi on aina auki, on sinne helpompi mennä ja uskaltaa tuoda asiansa esille. Myös jos esimies viestittää asioista hyvin eikä pidä työntekijöitään pimennossa, luo se tunteen, että me ”olemme kaikki samassa veneessä”. Johtajalla on iso vaikutus meidän asenteeseemme työhön. Jos johtaja kannustaa ja tiedottaa hyvin, huomaan itse olevani enemmän motivoitunut työhön ja teen parempaa työn laatua sekä työpaikan työilmapiiri on hyvä.

Nyt pieni esimerkki omasta kokemuksestani työelämän avoimuudesta: Työelämässä olen huomannut, että edes pieni kannustava palaute työtehtävien suorittamisesta tai jonkunlaisen pienen luottamuksen osoittaminen esimieheltä vaikuttaa ainakin minun työni asenteeseen ja motivaatioon merkittävästi. Esimerkiksi menen töihin seuraavana päivänä paremmalla tuulella, mikä taas parantaa työsuoritustani. Tämä pieni positiivinen palaute ja esimiehen luottamuksen ansaitseminen luo minulle tunteen, että osaan tämän ja pärjään tässä.

Tästä päätellen esimiehen olisi hyvä muistaa, että pienikin palaute tai luottamuksen osoitus voi vaikuttaa suuresti työilmapiirin ja työn laatuun. Palautteesta työntekijä huomaa, että ei tee työtä turhaan! Loppu.

1 kommentti:

  1. Hyvinhän tämä blogin pitäminen ja kirjoittaminen sinulta luonnistuu! :)

    Monia tärkeitä havaintoja ja ajatuksia avoimuudesta. Ja tuo palautteen antaminen! Se kun ilmaista - ei maksa mitään firmalle, eikä kenellekään. Silti sitä käytetään niin järkyttävän vähän! Oi voi meitä kiittämättömiä. Sillä kyllä työkaveriakin voi kiittää ja kannustaa... :)

    VastaaPoista